شبکه کتاب تی وی

آمارهایی بی نظیر از مسابقه کتاب شیرین

بازدید 461
۳.۷
(۱۵۷)

آن‌ها که به یاد دارند، ماه‌ها قبل در هفته کتاب ۱۴۰۲ بود که خبر شروع مسابقه کتاب شیرین در فضای مجازی پیچید. واکنش‌ها در ابتدا خیلی عادی بود؛ گویی این پویش هم قرار بود مثل هزاران پویش و مسابقه کتابخوانی دیگر برگزار شود و نهایتا هم هیچ تاثیری روی کتاب و کتابخوانی نداشته باشد. اصلا کتاب شیرین یعنی چه؟ چرا اسمش را شیرین گذاشته اند؟ کتاب مگر خوردنی است؟ هدف از مسابقه چیست؟ رنج سنی مخاطبان آن چقدر است؟ اینها همه سوالاتی بود که در ابتدا درباره این مسابقه در فضای مجازی پرسیده میشد تا اینکه کمی بعد، آمارهایی بی نظیر از مسابقه کتاب شیرین جای «تعجب» و «حیرت» را با سوال و شبهه‌های مخاطبان عوض کرد.

مسابقه کتاب شیرین
مسابقه کتاب شیرین

فرایند مسابقه کتاب شیرین

یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز مسابقه کتاب شیرین با دیگر مسابقه‌ها، فرایند جالب آن است. در فصل اول این مسابقه، شبکه کودک و شبکه کتاب همزمان مسابقه را پخش می‌کردند و مخاطب در تلویزیون یا اینترنت سوالات را می‌دید و در کانال شبکه کتاب در پیام‌رسان «شاد» به سوالات پاسخ می‌داد و بعد هم از میان پاسخ‌دهندگان شاد قرعه‌کشی شده و برندگان مشخص می‌شدند.

در فصل جدید کتاب شیرین، که به مناسبت ماه رمضان و عید نوروز ۱۴۰۳ از شبکه کودک و شبکه کتاب پخش می‌شود، یک بازی (وب اپلیکیشن) برای این مسابقه طراحی شده است. در این بازی، شرکت کنندگان هرروز وارد سایت شبکه کتاب به آدرس (Ketab.tv) شده، صفحه مسابقه کتاب شیرین را انتخاب کرده و با عضویت در سایت، روی دکمه «شروع مسابقه» کلیک می‌کنند و وارد فضای بازی می‌شوند.

پس از ورود به فضای بازی و تکمیل اطلاعات، شرکت کننده می‌تواند در بخش «لیست مسابقات» به بازی‌های افلاین مراجعه کرده و در آن‌ها شرکت کند و برای اول شدن در لیگ مسابقه، امتیاز جمع کند. مسابقه اصلی هم از بخش «مسابقه تلویزیونی» هرروز ساعت ۱۵:۳۰ شروع می‌شود و مخاطب می‌تواند با انتخاب یکی از سرگروه‌ها و عضویت در تیم او، وارد مسابقه اصلی شده و به سوالات پاسخ دهد و به برنده شدن تیم خود کمک کند.

چگونه در مسابقه کتاب شیرین شرکت کنیم؟

آمار فصل اول مسابقه کتاب شیرین

فصل اول این مسابقه رکوردهای کم‌نظیری در طول تاریخ مسابقات تلویزیونی کتاب و کتابخوانی بر جای گذاشت. بیش از ۷۰ هزار شرکت کننده یکتا در فصل اول این مسابقه شرکت کردند و از میان آن‌ها هرروز قرعه‌کشی شده و به برندگان جوایزی همچون (دوچرخه، تبلت، ساعت هوشمند، هدفون، بن خرید کتاب و…) اعطا شد. تنها کانال شبکه کتاب در پیام‌رسان شاد در طول این مسابقه از ۳۰ هزار نفر به ۱۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

آمارهای فصل دوم مسابقه کتاب شیرین

تعداد شرکت‌کننده

در سری دوم مسابقه کتاب شیرین، تاکنون (نهم اردیبهشت) ۲۱۵ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و روزانه چیزی بین ۳ تا ۵ هزار نفر به این رقم اضافه می‌شود.

آمار بازدید

تعداد بینندگان آنلاین مسابقه در وبسایت شبکه کتاب  میانگین ۳۳ هزار نفر است. همچنین ۸ هزار نفر به صورت روزانه از پخش زنده کانال روبیکای شبکه کتاب این برنامه را مشاهده می‌کنند. مجموع رقم‌های بازدید استریم‌های «تلوبیون»، «اسنوا»، «سپهر»، «سروش پلاس» و «شاد» شبکه کتاب برای این مسابقه، بالغ بر ۵۰ هزارنفر یوزر یکتا به صورت زنده است. رقم بازدید کاربران از ویدئوها و پخش زنده مسابقه در وبسایت شبکه کتاب از یکم تا بیست و ششم فروردین، بالغ بر ۹ میلیون و ۱۹۰ هزار بازدید توسط ۶۸۶ هزار کاربر فعال و یکتا است که چیزی حدود ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار فعالیت شامل (لایک، دانلود، اشتراک‌گذاری، کامنت و…) در وبسایت به ثبت رسانده‌اند. همچنین میانگین ویوی پیام‌های کانال روبیکای شبکه کتاب «۲۰ هزار»، میانگین ویوی پیام‌های کانال شاد شبکه کتاب «۶۰ هزار» نفر است.

بچه‌های ایران، پای کار کتاب شیرین

یکی از شگفتی‌های مسابقه کتاب شیرین، کشف استعدادهای اعجاب‌انگیز و فعال‌کردن روحیه «ترویج کتاب» در کودکان و نوجوانان ایرانی است. تنها با مراجعه به این صفحه می‌توانید انبوهی از ویدئوهای ارسالی بچه‌ها از سراسر ایران به شبکه کتاب را ببینید. هرکدام از این بچه‌ها با در دست گرفتن یک کتاب در حال معرفی آن کتاب هستند و دریافت چندهزار ویدئو در طول مدت کمِ این مسابقه، باعث شگفتی و شادیِ عمیق برگزارکنندگان این مسابقه شد.

جوایز مسابقه کتاب شیرین

بن خرید کتاب ۳۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی از سامانه بازار کتاب، دوچرخه، تبلت، گوشی هوشمند، هدفون بی‌سیم، ساعت هوشمند و … برخی از جوایز مسابقه کتاب شیرین است.

پشت صحنه ارسال جوایز مسابقه کتاب شیرین

مسابقه کتاب شیرین را از کجا ببینیم؟

این مسابقه هرروز ساعت ۱۵:۳۰ از شبکه کودک و شبکه کتاب (Ketab.tv) پخش می‌شود.

همچنین از کانال شبکه کتاب در روبیکا، تلویزیون‌های اسنوا، پیام‌رسان سروش پلاس و تلوبیون نیز می‌توانید این مسابقه بزرگ را تماشا کنید.

این مقاله واستون مفید بود؟

از یک تا ۵ بهش ستاره بدید!

میانگین امتیاز ۳.۷ / ۵. تعداد رای‌ها ۱۵۷

اولین نفری باشید که به این متن امتیاز میدید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. زهرا حقی گفت:

    من از این مسابقه خیلی لذت بردم بهتر ازاین نداریم

  2. زهرا حقی گفت:

    من از این مسابقه خیلی خوشم اومد شما هم دراین مسابقه شرکت کنید

  3. حامد آقابزرگ پورحداد گفت:

    شرکت کردن را آسان می کردید

  4. ابوالفضل کردی گفت:

    مسابقه خیلی خیلی دوستداشتنی من خیلی دوست دارم سر گروه باشم ولی نمی دونم از کجا برم

    1. سردبیر گفت:

      سرگروه‌های هرروز از کسایی که توی مسابقه دیروز امتیاز کامل رو کسب کرده باشن قرعه کشی و انتخاب میشن

  5. ابوالفضل کردی گفت:

    مسابقه خیلی خیلی دوست داشتم

  6. هلیا. فیض اللهی گفت:

    بسیار آلی. بود

  7. میثم گفت:

    خیلی خوب بود

  8. میثم گفت:

    خوب بود ولی بعضی از سوالات سخت بود

  9. یلدا گفت:

    اسکوتر برقی هم جایزه میدن؟

    1. سردبیر گفت:

      بله جزو جوایز لیگه

  10. رؤیا گفت:

    این برنامه ی مفید ی است

  11. متیناشجاعی گفت:

    عالی

  12. متیناشجاعی گفت:

    از این برنامه خیلی راضی هستم خیلی خیلی

  13. متیناشجاعی گفت:

    حرف نداره

  14. متیناشجاعی گفت:

    عالی
    🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰

  15. باران برامکی گفت:

    خیلی خیلی عالی بود 🥰😍😍😍😍😍

  16. باران برامکی گفت:

    😍😍😍😍😍