شبکه کتاب تی وی
۰

شبکه کتاب میزبان پر بیننده‌ترین لیگ کتاب در ایران

شبکه کتاب میزبان پربیننده ترین لیگ کتاب ایران
بازدید 146
۱
(۱)

مراسم قرعه‌کشی لیگ کتاب با حضور سیدسراج الدین جزائری، سخنگوی لیگ کتاب، مسعود پیرمرادیان، مدیرمسئول نشر معارف و محمدعلی جعفری، نویسندۀ کتاب تاوان عاشقی برگزار و به صورت زنده از شبکه کتاب پخش شد.

به گزارش روابط‌عمومی شبکه کتاب، در این مراسم که با اجرای نوید جعفرزاده برگزار شد، فعالیت‌های صورت گرفته در لیگ کتاب تشریح شد.

سخنگوی لیگ کتاب در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: تا قبل از شروع آزمون ۳۵ هزار نفر در لیگ کتاب ثبت نام کرده بودند که اکنون این تعداد به ۳۷ هزار نفر رسیده است. کتاب «تاوان عاشقی» در لیست کتاب‌ها نبود ولی بعد از اتفاق طوفان‌الاقصی به لیست کتاب‌های لیگ کتاب اضافه شد.

جزائری ادامه داد: آزمون اول، کتاب تاوان عاشقی بود که ۲۲ هزار و ۴۹۵ نفر در آن شرکت کردند. عده‌ای بعد از شروع کار تصمیم گرفتند که به لیگ اضافه شوند و اکنون هم امکان ثبت‌نام در آن همچنان وجود دارد. تا آخرین آزمون لیگ پایان آزمون فرصت ثبت‌نام هست. همچنین آزمون جبرانی برای کتاب تاوان عاشقی  در اواسط بهمن در پایان نیم فصل لیگ برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: کتاب‌ها، ضرایب مختلفی دارند و نوع و حجم آنها متفاوت است. لذا عدالتی بین مخاطبانی که این کتاب‌ها را خوانده‌اند، ایجاد می‌شود. نمرۀ آزمون بسیار مهم است ولی در طول لیگ یک سری افزونه‌ها اضافه می‌شود که شامل امتیاز است. اما امتیاز آنها نسبت به امتیاز آزمون‌ها درصد کمتری دارد.

سخنگوی سازمان لیگ کتاب تاکید کرد: کتابخوانی باید بین مردم نهادینه شود به همین دلیل با لیگ کتاب این امر تا حدودی پیش رفت. مخاطبانی که اکنون جزو نفرات برتر هستند دربارۀ آنها صحت‌سنجی برتری انجام شد و هر نفر دارای یک پشتیبان است که ۶ ماه یک‌بار مطالعۀ آن را پیگیری می‌کند. ۲۶ دی ماه نیز آزمون کتاب «شبیه مریم» در پیش‌رو است و کتاب‌ها و آزمون‌های دیگر متعاقیاً از طریق leageketab.ir اعلام می‌شوند.

مدیرمسئول نشر معارف نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: ایدۀ کتاب تاوان عاشقی از طرف مؤلف مطرح شد و وقتی خلاصه‌ای از آن به دست ما رسید، بسیار هیجان‌زده شدیم. در این کتاب روایت «عاشقانۀ واقعی» را می‌بینیم و راوی، شخصیت اصلی کتاب در قم زندگی می‌کند.

پیرمرادیان ادامه داد: این کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد و تاکنون که حدود ۱۸ ماه از رونمایی آن گذشته، بیش از ۵ هزار جلد، قبل از شروع لیگ به فروش رفت. در بازار کتاب کشور این آمار خوبی است. البته باید اذعان کرد که در این فضاها به دلیل عدم دسترسی‌ نویسندگان و ناشران به سرزمین‌های غزه، فلسطین و کرانۀ باختری خیلی کار نشده است. به همین دلیل، لازم بود که بتوانیم بیشتر به موضوع این کتاب پرداخته شود. لذا اکنون حدود ۲ ماه از شروع لیگ گذشته و ۱۳ هزار جلد از این کتاب فقط توسط افراد در لیگ خریداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۵ مهر قرار بود که لیگ کتاب شروع شود. به دلیل طوفان الاقصی این جشنواره با تأخیر شروع شد. اولین کتاب آن هم تاوان عاشقی بود که کمتر از یک ماه حدود ۱۶ هزار جلد کتاب در کشور توزیع شده است که از این تعداد بیش از ۲۰ درصد سهم کتابفروشی‌ها بوده است.

 نویسندۀ کتاب تاوان عاشقی نیز که در این مراسم به صورت مجازی حضور داشت، طی سخنانی گفت: کتاب «تاوان عاشقی» عاشقانه‌ای است پر التهاب از زندگانی «آلا» از غزه و «خلیل» از شیلی که زندگی این دو در وسط جنگ هشت روزۀ غزه و اسرائیل به هم گره می‌خورد.

جعفری ادامه داد: این کتاب یک رمان نیست و در اصل یک داستان واقعی و مستند است که سعی شده تمام جزئیات آن بدون کم و کاست شرح داده شود. بخشی از مردم فلسطین احساس منفی نسبت به مردم ایران داشتند که در کتاب به آن اشاره شده و آن هم به دلیل جو سنگین رسانه‌ای اسرائیل است.

این نویسنده افزود: با توجه به نقش ایران در حمایت از طوفان الاقصی دیدگاه مردم فلسطین نسبت به ایران تغییر کرده است و ایران را به عنوان یکی از حامیان اصلی مقاومت می‌شناسند.

گفتنی است، تعداد شرکت‌کنندگان مسابقۀ کتابخوانی لیگ کتاب نامحدود است و مخاطبان می‌توانند شش کتاب منتخب شامل تاوان عاشقی، شبیه مریم، نامزد گلوله‌ها، خون‌دلی که لعل شد، بشارتی از حضرت حجت و عزرائیل(جلد اول) را در شش ماه مطالعه کنند و در مسابقه شروع به کسب امتیاز کنند. نهایتاً در پایان لیگ می‌توانند یکی از جوائز نهایی به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون تومان را از آن خود کنند. همچنین این جوایز بر اساس مجموع امتیازات کسب شده در آزمون شش کتاب توزیع خواهد شد.

بر این اساس، جایزۀ ماهانه «لیگ کتاب» ۳۰ هدیۀ یک میلیونی برای ۳۰ نفر به صورت قرعه‌کشی در نظر گرفته شده است و مرحلۀ اول آن در استودیو شبکه کتاب انجام شد که به دلیل استقبال زیاد از این برنامه، سایت شبکه کتاب برای مخاطبان جدید لحظاتی از دسترس خارج شد.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این برنامه به آرشیو شبکه کتاب به آدرس ketab.tv مراجعه کنند.

این مقاله واستون مفید بود؟

از یک تا ۵ بهش ستاره بدید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵. تعداد رای‌ها ۱

اولین نفری باشید که به این متن امتیاز میدید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *