شبکه کتاب تی وی
۴

چگونه بلاگر کتاب شویم؟ + ۹ اصل اولیه بلاگری

بازدید 440
۴.۲
(۱۳)

اگر یک کتاب‌خوان حرفه‌ای هستید، به احتمال زیاد شما هم تا کنون به بلاگری کتاب فکر کرده‌اید. بیشتر کتاب‌خوان‌ها و عاشقان کتاب، دوست دارند درباره کتاب‌هایی که می‌خوانند با دیگران حرف بزنند و به مرور زمان، علاوه بر ترویج فواید کتابخوانی، بتوانند از کتاب‌خواندن، پول هم در بیاورند! ما کتاب‌خوان‌ها، در کنار مطالعه کتاب، به شدت به معرفی کتاب، نقد کتاب، نوشتن یادداشت و ریویو درباره کتاب و به‌طور کلی فعالیت‌های ترویجی درباره کتاب و کتابخوانی علاقه داریم. در این مطلب می‌خواهیم به شما اصول اولیه بلاگری کتاب و راه‌های پول درآوردن از کتاب را به شما آموزش دهیم. شاید هدف شما از بلاگری کتاب، کسب درآمد از کتاب نباشد و صرفا علاقه به بلاگری کتاب داشته باشید، اما چه به دنبال درآمد از کتاب باشید و چه نباشید، این مطلب، راهنمای خوبی برای شما خواهد بود. این مقاله، مقدمه‌ای ابتدایی همراه با نکات و ترفندهایی در مورد چگونگی بلاگری کتاب است.

بلاگری کتاب چیست؟

بلاگر کتاب (تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی)

بلاگری کتاب راهی فوق‌العاده برای بحث و گفتگو درباره کتاب‌هایی است که خوانده‌اید و دوست داشته‌اید. کاری که به شما کمک می‌کند در جامعه کتاب‌خوان‌ها بیش از پیش به عنوان یک کتاب‌خوان حرفه‌ای شناخته شوید و با افراد هم‌فکر و هم‌نظر و هم‌علاقه خود آشنا شوید.

یک بلاگر کتاب چه کاری انجام می‌دهد؟

بلاگر کتاب مرد (تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی)

بلاگر کتاب، چه در بستر اینستاگرام و چه در بستر وبلاگ‌های شخصی و …، نظرات خودش را درباره کتاب‌هایی که خوانده به اشتراک می‌گذارد، بهترین کتاب‌ها در ژانرهای مختلف را معرفی می‌کند، برش‌هایی کوتاه از کتاب‌های مورد علاقه‌اش را پست می‌کند، نویسندگان مورد علاقه‌اش را معرفی می‌کند و … . به طور کلی، بلاگر کتاب را در دسته «مروجان کتاب» قرار می‌دهند. افرادی که به طور خودجوش، به ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و افزایش علم و دانش یک جامعه کمک می‌کنند.

۹ مرحله تبدیل شدن به یک بلاگر کتاب محبوب

بلاگر کتاب محبوب (تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی)

برای تبدیل‌شدن به یک بلاگر کتاب خوب که همه دوستش دارند، به حرفش گوش می‌دهند و کتاب‌های معرفی‌شده‌اش را می‌خرند و می‌خوانند، بهتر است مراحل زیر را طی کنید:

  1. روی یک ژانر خاص تمرکز کنید
  2. بلاگرهای محبوب کتاب را الگو قرار دهید
  3. یک نام برای خود انتخاب کنید
  4. مکان و بستر فعالیتتان را مشخص کنید
  5. اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید
  6. برای محتوای خود برنامه‌ریزی کنید
  7. ارتباطات خود را با سایر بلاگرها زیاد کنید
  8. از دیگران یاد بگیرید، آزمایش کنید و اجرا کنید
  9. کسب درآمد را آغاز کنید

۱- روی یک ژانر خاص تمرکز کنید

اولین قدم برای بلاگرشدن، انتخاب یک زمینه و موضوع یا ژانر خاص است. بسیاری از بلاگرهای کتاب، ژانرهای بسیار زیاد و متنوعی از کتاب‌ها را پوشش می‌دهند. امروزه، بسیاری از بلاگرها درباره هر کتابی با هر موضوعی حرف می‌زنند اما با افزایش تعداد بلاگرهای کتاب و رسیدن آن‌ها به مرز اشباع و رقابت شدید، دیده‌شدن یک بلاگر تازه‌کار در میان آن‌ها، روز به روز دشوارتر می‌شود. اما این موضوع قابل حل است! شما با انتخاب یک ژانر و زمینه خاص از کتاب‌ها، می‌توانید به‌طور تخصصی‌تر درباره کتاب‌ها حرف بزنید و مخاطبان خاص همان ژانر را به خودتان جذب کنید.

این سوالات را در نظر بگیرید: چه‌چیزی را بیشتر می‌خوانید؟ عاشق کدام ژانر هستید؟ کدام زیر ژانر را بیشتر دوست دارید؟ مخاطب شما کیست؟ چه کسی باید نظرات و توصیه‌های شما را بخواند؟

۲- بلاگرهای محبوب کتاب را الگو قرار دهید

بلاگرهای کتاب (تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی)

یکی از بهترین راه‌ها برای الهام‌گرفتن و ایجاد انگیزه برای خود، بررسی نحوه فعالیت بلاگرهای محبوب کتاب است. در اینجا ما به شما توصیه نمی‌کنیم که از بلاگرهای دیگر تقلید کنید و خلاقیت نداشته باشید! نه! مطمئن باشید اگر بخواهید صفر تا صد کارتان را از دیگران تقلید کنید، مخاطبی جذب نخواهید کرد. اما با بررسی شیوه فعالیت بلاگرهایی که دیده‌شده‌اند، می‌توانید ذائقه مخاطبان کتاب را بفهمید، بدانید که چه‌نوع تولید محتوایی را می‌پسندند و به چه نوع کتاب‌هایی علاقه بیشتری نشان می‌دهند. الها‌م‌گیری، با تقلیدکردن متفاوت است!

بلاگرهای معتبر و جدید کتاب را پیدا کنید، پست‌های آن‌ها، موضوعاتی که در صفحات خود استفاده می‌کنند، زیبایی‌شناسی آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی و نظراتی که دریافت می‌کنند را بررسی کنید. این کار به شما یک ایده کلی می‌دهد که از کجا باید از نظر محتوا و طراحی شروع کنید.

۳- یک نام برای خود انتخاب کنید

اکنون که می‌دانید موضوع صفحه شما چیست و سایر بلاگرها را هم بررسی کردید، زمان آن می‌رسد که نامی برای برند خودتان انتخاب کنید.

می‌توانید از نام خودتان استفاده کنید و به انتهای آن “بلاگر کتاب” را اضافه کنید. یا می‌توانید نام‌تان را بر اساس موضوع و ژانری که می‌خواهید درباره آن حرف بزنید انتخاب کنید. در اینجا یک تکنیک رایج برای انتخاب نام وجود دارد: هرچیزی را که در مورد خواندن و مطالعه به ذهنتان می‌رسد روی یک کاغذ بنویسید. هرچیزی! پس از بارش فکری، تلاش کنید از میان کلماتی که بر روی کاغذ نوشته‌اید، ترکیبی جذاب و نوآورانه بسازید.

۴- مکان و بستر فعالیتتان را مشخص کنید

بلاگر مسلمان (تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی)

امروزه پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنجا شروع کنید و حرفه بلاگری خود را آغاز کنید. بلاگری کتاب، این‌روزها تنها به یک صفحه و یک وبلاگ و یک پیج اینستاگرام محدود نمی‌شود. بسیاری از بلاگرها، هم صفحه اینستاگرام دارند، هم وبلاگ دارند، هم در سایر شبکه‌های اجتماعی اقدام به تولید محتوا و نشر مطالب می‌کنند. شما با توجه به ظرفیت خودتان، وقتی که می‌توانید روزانه بگذارید و نوع محتوای تولیدی‌تان، باید بستر فعالیتتان را انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که تولید محتوا، امری زمان‌بر و هزینه‌بر است و بهتر است در ابتدای کار، تنها با یک پلتفرم رایج مثل «اینستاگرام» کار را شروع کنید.

۵- اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید

یک بلاگر کتاب که درحال یادگیری دیجیتال مارکتینگ است (ساخته شده با هوش مصنوعی)

این یک حقیقت بزرگ است که برای دیده‌شدن در میان انواع اقسام بلاگرها، باید به اصول اولیه تبلیغات در دنیای مجازی آشنا باشید، و الا در میان این‌همه فریاد و تبلیغات، صدایتان به گوش مخاطبانتان نخواهد رسید. خوشبختانه امروزه مقالات و آموزش‌های زیادی در اینترنت وجود دارند که به شما آموزش می‌دهند که چگونه در پلتفرم‌های مختلف، تبلیغات خوبی داشته باشید. اگر می‌خواهید در اینستاگرام فعالیت کنید، باید با الگوریتم‌های سالانه اینستاگرام آشنا باشید و بدانید که هوش مصنوعی اینستاگرام، روی چه کارهایی حساس است و چه‌کارهایی باعث می‌شود پست‌های شما بیشتر دیده شود و بیشتر لایک بخورد. هرچقدر هم که محتوای خوبی تولید کنید اما الگوریتم‌های پلتفرم‌های مختلف را بلد نباشید، تمام زحمتتان به هدر خواهد رفت. بنابراین بهتر است قبل از شروع به کار، اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ، به‌خصوص سوشال مدیا را بیاموزید.

۶- برای محتوای خود برنامه‌ریزی کنید

حالا وقت آن رسیده که برنامه‌ریزی کنید که چه نوع پست‌هایی را می‌خواهید منتشر کنید. نوع مخاطب و محتوای تولیدی برای هر مخاطب را باید از قبل مشخص و دسته‌بندی کنید. همچنین باید زمان انتشار هر محتوا را از قبل مشخص کنید و به انتشار روزانه و منظم آن‌ها نظم بدهید. البته نیاز نیست در هر پلتفرمی روزانه پست بگذارید، اما منظم‌بودن، مستمربودن و انتشار با برنامه‌ی پست‌ها از مهم‌ترین نکات موفقیت شما در این کار خواهد بود.

۷- ارتباطات خود را با سایر بلاگرها زیاد کنید

بلاگری کتاب، با اشتراک‌گذاری پست‌ها به پایان نمی‌رسد! این کار، یک فرآیند مستمر است که شما را با افراد دیگر درگیر می‌کند. شما باید به طور دائمی و مستمر با سایر بلاگرها و کتاب‌خوان‌ها در ارتباط باشید و دوستی‌های خود را افزایش دهید. اگر با افراد هم‌رده خود مرتبط باشید، آن‌ها پست‌های شما را بررسی کرده و در مورد پست شما نظر خواهند داد و این تعامل، باعث افزایش آمار و ارقام صفحات شما در پلتفرم‌های مختلف خواهد شد.

۸- از دیگران یاد بگیرید، آزمایش کنید و اجرا کنید

دنیای دیجیتال همیشه در حال توسعه است. پادکست‌ها در حال حاضر همه‌گیر هستند و مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کنند، حال آنکه تا چندی قبل، کسی پیش‌بینی نمی‌کرد روزی عده بسیاری از مردم، به کتاب صوتی علاقه نشان بدهند! زمانی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها داغ بودند و امروزه پیج‌ها و صفحات اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی درحال رشد و توسعه هستند. نکته مهم این است که شما باید با همه این پیشرفت‌ها همراه باشید. شما باید همیشه به‌روز باشید و از جدیدترین الگوریتم‌ها باخبر باشید. به‌روزبودن، یکی دیگر از مهم‌ترین نکات موفقیت در بلاگری کتاب است.

۹- کسب درآمد را آغاز کنید

تصویر دو مرد کتابفروش (ساخته شده با هوش مصنوعی)

بعد از آنکه تمام این مراحل را انجام دادید و توانستید برند و صفحه خود را به جایگاه مناسبی برسانید، تازه می‌توانید به کسب درآمد فکر کنید. اشتباه مهمی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند، این است که از همان ابتدا به فکر  کسب درآمد و فروختن کتاب از طریق صفحاتشان هستند، اما کسب درآمد، پس از طی‌کردن تمام این مراحل امکان‌پذیر است. شما باید به جایگاه مناسبی در ذهن مخاطبانتان دست پیدا کنید تا بتوانید چیزی به آن‌ها بفروشید! مخاطبان شما باید شما را به‌عنوان یک متخصص و یک آدم حرفه‌ای در زمینه کتاب‌ بشناسند تا بتوانند به شما اعتماد کنند و از شما کتاب بخرند. با طی‌کردن منظم مراحل بالا، می‌توانید فروختن کتاب را آغاز کنید و یا با زیادشدن دنبال‌کنندگان صفحه‌تان، از دیگران سفارش تبلیغ بگیرید و در ازای انجام تبلیغات برای آن‌ها کسب درآمد کنید.

به‌خاطر داشته باشید، تا زمانی که به جایگاه مناسبی از نظر کیفیت محتوای تولیدی، میزان دنبال‌کنندگان و … نرسید، ناشران کتاب‌ها نمی‌توانند به شما اعتماد کنند و کتاب‌هایشان را در اختیارتان بگذارند تا شما بفروشید. اگر میزان دنبال‌کنندگان شما به حد قابل قبولی برسد، می‌توانید با مراکز توزیع کتاب‌ها (پخشی‌ها) ارتباط بگیرید، خودتان را معرفی کنید و از آن‌ها، با درصد تخفیف زیاد، کتاب‌های خوب را (به تعداد بالا) بخرید و بعد هم خودتان کتاب‌ها را بفروشید. پخشی‌ها، معمولا کتاب‌ها را با ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف به کتابفروش‌ها می‌فروشند. برخی از بزرگ‌ترین پخش‌های کتاب ایران عبارتند از: ققنوس، پاتوق کتاب، گسترش، کتابستان، فانوس، آثار و … . اطلاعات این پخش‌ها هم به راحتی در اینترنت در دسترس شما هستند.

شاید باورش سخت باشد اما زمانی که شما به میزان قابل قبولی از محتوای با کیفیت و تعداد فالوور (دنبال‌کننده) برسید، بسیاری از ناشران و پخش‌ها، خودشان برای تبلیغ و فروش کتاب‌هایشان به سراغتان خواهند آمد! بنابراین، بهتر است تمرکزتان روی تولید محتوای خوب و افزایش فالوورها و آمار و ارقام صفحه‌تان با استفاده از اصول و تکنیک‌های دیجیتال‌مارکتینگ باشد.

تصویر یک پیرمرد کتابفروش (ساخته شده با هوش مصنوعی)

در انتها، امیدواریم این مطلب کمک زیادی به شما کرده باشد. ما اینجا در شبکه اینترنتی کتاب، تلاش می‌کنیم کتاب‌خوان‌ها، ناشران، کتاب‌فروش‌ها، نویسنده‌ها، کتاب‌نخوان‌ها و … را به یکدیگر نزدیک کنیم و تسهیل‌گر فضای کتاب‌خوانی در کشور باشیم. جهت اطلاع از سایر آموزش‌ها و مقالات و برنامه‌های ما، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

اگر تجربه بلاگری کتاب دارید، در بخش نظرات، تجربه خودتان را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

این مقاله واستون مفید بود؟

از یک تا ۵ بهش ستاره بدید!

میانگین امتیاز ۴.۲ / ۵. تعداد رای‌ها ۱۳

اولین نفری باشید که به این متن امتیاز میدید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حسین گفت:

    بلاگرهای محبوب کتاب ایرانی رو هم معرفی کنید!

    1. سردبیر گفت:

      حتما

  2. امیررضا گفت:

    ممنون بابت مطالب مفیدتون

    1. سردبیر گفت:

      ممنون از همراهی شما