شبکه کتاب تی وی
۱

بهترین کتاب ها برای هدیه روز پدر + معرفی ۵ کتاب درباره امیرالمومنین

بهترین کتاب ها برای هدیه روز پدر
بازدید 335
۴.۳
(۹)

هرسال با فرارسیدن روز ولادت امیرالمومنین امام علی علیه السلام و روز پدر، دغدغه بسیاری از ما خرید کادو و هدیه برای پدر و جستجو به دنبال بهترین کادو و بهترین کتاب برای هدیه روز پدر است. هرچند هدیه‌های ما نمی‌تواند جبران زحمات پدر و مادرهایمان باشد اما هدیه دادن در روز پدر، نمادی از عشق و علاقه و محبت، و نمادی از «به یاد بودن» و «قدردانی» است.

اما آنان که اهل مطالعه و علم و کتاب و اندیشه هستند، ترجیح می‌دهند به جای جوراب و پیراهن و یک سری لوازم تکراری و ساده، در روز پدر به پدرشان «کتاب» هدیه بدهند. اما چه کتابی؟ جستجو و یافتن بهترین کتاب برای هدیه روز پدر یکی از سخت‌ترین کارهاست که ما ایرانی‌ها در روزهای قبل از روز پدر انجام می‌دهیم. شبکه کتاب بنا به رسالت خود، همانطور که بهترین کتاب ها برای هدیه به مادر را به شما معرفی کرد، تعدادی از بهترین کتاب‌ها برای هدیه روز پدر را به شما معرفی می‌کند که در ادامه می‌بینید.

علی از زبان علی(ع)؛ محمد محمدیان (بهترین کتاب برای هدیه روز پدر)

أَنَا 
وَ عَلِیٌّ
 أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّهِ

حضرت محمد(ص): «من و علی، پدران این امت هستیم» (البرهان فی تفسیر القرآن, جلد۲, صفحه۷۷ ) 

بدون تردید یکی از بهترین هدیه‌ها برای روز پدر، کتابی است که امیرالمومنین علیه السلام را به ما بشناساند. اما چه کتابی؟ کتاب «علی از زبان علی(ع)» به کوشش حجت الاسلام محمد محمدیان، زندگانی و زمانه علی(ع) را از زبان خود حضرت روایت می‌کند. گویی خود امیرالمومنین(ع) روبرویمان نشسته و با ما سخن می‌گوید!

این کتاب، برگرفته از معتبرترین احادیث مربوط به زندگانی و زمانه امام علی علیه السلام است و با هنرمندی مولف آن و تغییر برخی از افعال، به یک زندگی‌نامه خودنوشت تبدیل شده است. بنابراین یکی از بهترین کتاب‌های نفیس درباره امام علی(ع)، قطعا کتاب «علی از زبان علی» از نشر معارف است که می‌تواند هدیه خوبی برای پدرها باشد.

ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند؛ ابراهیم حسن بیگی (یک رمان خوب درباره امیرالمومنین)

یک رمان کوتاه، جذاب و خواندنی و نفس گیر درباره امیرالمومنین که قطعا برای تمام سنین جذاب است. رمان «ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند» درباره زندگی میخائیل ایوانف، یک کشیش مسیحی است که کارش جمع‌آوری کتاب‌ها و نسخه‌های قدیمی است. این کشیش مسیحی روزی در کلیسا مشغول سخنرانی است که متوجه حضور یک مرد غریبه در کلیسا می‌شود. مردی که چیزی با خود به همراه دارد و هراسان است…

بعد از آشنایی کشیش و آن مرد ناشناس، مشخص می‌شود که آن مرد، نسخه‌ای از یک کتاب قدیمی پیدا کرده که متعلق به چندین قرن پیش است. کشیش بعد از بررسی‌های فراوان، متوجه می‌شود که محتوای آن کتاب قدیمی که سرشار از نامه‌هایی میان «معاویه» و «عمروعاص» است که دارند درباره کسی به نام «علی ابن ابی طالب» با هم حرف می‌زنند! نام «علی ابن ابی طالب» برای کشیش جذاب و پرماجرا به نظر می‌رسد و تصمیم می‌گیرد برای فهمیدن بهتر آن کتاب، از دوست خود، «جرج جرداق» کمک بگیرد …

این کتاب همچنین یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های فارسی و یکی از پرتیراژترین رمان‌های دینی در ایران است که توسط انتشارات عهد مانا منتشر شده و در زمان نگارش این مطلب، به چاپ چهلم رسیده است.

حیدر؛ آزاده اسکندری

این رمان هم یکی از جذاب‌ترین کتاب‌هاست. در این رمان، ۹ سال از زندگانی امام علی علیه السلام (از سال دوم تا یازدهم هجری) از زبان خود ایشان روایت می‌شود. این کتاب که با قلم هنرمندانه یک بانوی ایرانی نگاشته شده، تلاش می‌کند به زندگانی مشترک امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) بیشتر بپردازد.

داستان کتاب از زمان ازدواج حضرت امیر(ع) با حضرت زهرا(س) آغاز شده و با شهادت حضرت زهرا(س) پایان می‌یابد و نویسنده تلاش کرده با استفاده از ۱۲۰ منبع معتبر شیعی و سنی، تصویر خوبی از یازده سال زندگی مشترک این دو نورِ عالم خلقت به مخاطب خود ارائه دهد. این کتاب توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شده است.

جاذبه و دافعه علی(ع)؛ شهید مرتضی مطهری

در معرفی و پرداختن به شخصیت حضرت امیر(ع)، معمولا جاذبه‌های حضرت علی علیه السلام بیان می‌شود، اما به تعبیر فیلسوف و متفکر بزرگ، شهید آیت الله مطهری، علی(ع) ترکیبی از جاذبه و دافعه بود! بله! علی(ع) دافعه هم داشت! علی برای سرمایه‌داران، قدرت‌طلبان، زورگویان، کافران و ظالمان زمانه خویش و زمانه‌های پس از خود، یک کابوس بود!

شهید مطهری در این کتاب که برگرفته از چند سخنرانی ایشان است، به مخاطب ثابت می‌کند که امیرالمومنین(ع) به عنوان پدر شیعیان، ترکیبی از دو نیروی قدرتمند بود. دو نیرویی که هر مسلمانی باید آن‌ها را برای سعادتمندی داشته باشد. ایشان در این کتاب برای مخاطب شرح می‌دهند که چه عواملی باعث جذابیت علی(ع) بود و چه عواملی باعث دفعه علی(ع)! به بیان دیگر، علی(ع) چرا و چگونه برخی از مردم را از خود طرد می‌کرد؟ چه کسانی تحت دایره طردشدگان علی(ع) قرار می‌گیرند؟ آیا ممکن است ما هم جزو طردشدگان باشیم؟

الغارات؛ ابراهیم ابن محمد ثقفی (کتابی که توصیه حاج قاسم بود)

یکی از قدیمی‌ترین منابع شیعی درباره امیرالمومنین علیه السلام، کتاب الغارات است. هدف مولف از نوشتن این کتاب، روایت شبیخون‌های معاویه به سرزمین‌های تحت تصرف حکومت امام علی علیه السلام بود و از این جهت «الغارات» نامیده شده است.

درست است که هدف مولف در این کتاب روایت غارت‌های معاویه است، اما هوشمندی نویسنده آن باعث شده سال‌هایی از حکومت امیرالمومنین روایت شود که هنوز که هنوز است بدیع و خواندنی است. در این کتاب، به روش حکمرانی امیرالمومنین هم اشاراتی شده و ویژگی‌های اخلاقی، اداری، سیاسی، انضباطی، مالی، نظامی و … امیرالمومنین(ع) روایت شده است.

«این کتاب الغارات را که قدیمی‌ترین کتاب شیعه هست بخوانید، حتماً بخوانید، مقتل کامل است. اگر آن را بخوانید، امروز برای این حکومتی که در استمرار حکومت ‎علی بن ابی‌طالب هست، آگاهانه‌تر و بدون تعصبات فردی و حزبی نگاه می‌کنیم، نظر می‌دهیم و دفاع می‌کنیم.» ۱۳۹۷/۳/۱۷

در ویدئوی زیر، معرفی کتاب «الغارات» و چند کتاب دیگر توسط «امیرحسین ثابتی» را می‌بینید:

این مقاله واستون مفید بود؟

از یک تا ۵ بهش ستاره بدید!

میانگین امتیاز ۴.۳ / ۵. تعداد رای‌ها ۹

اولین نفری باشید که به این متن امتیاز میدید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. رضوان گفت:

    خداقوت به بچه های شبکه کتاب