شبکه کتاب تی وی
۰

نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس: رسانه‌های تصویری مانند «شبکه کتاب»، ظرفیت ایجاد تحول در حوزۀ فرهنگ و کتابخوانی را دارند

بازدید 141
۳.۸
(۵)

در شبی بارانی در روستای میرعلیلو از توابع مشگین‌شهر به‌ دنیا آمد. پس از طی دوران ابتدایی در روستا، همراه با خانواده راهی تهران می‌شود. اولین نوشته‌اش با عنوان «بسیج» در کیهان بچه‌ها منتشر شده و «اسب سفید شاخدار» را هم در دوران راهنمایی برای سروش بچه‌ها نوشته است. امیرمحمد عباس نژاد، آبان ۱۳۷۷ همکاری خود را با حوزۀ هنری آغاز کرده و تا اسفند ۱۳۸۹ به عنوان کتابدار کتابخانه جنگ حوزه هنری مشغول به فعالیت بوده است. بعد از آن به عنوان پژوهشگر دفاع مقدس فعالیت کرده و اکنون هم در سازمان مدیریت بحران کشور مشغول به کار است. خودش می گوید: «نوشتن را از سال ۱۳۹۰ و با کتاب «بی‌تاب» شروع کردم. بعد از آن هم کتاب‌های ۵۹۸، امیر وفادار، دا نوشته‌ها، نامی‌ ایران، یک قطره از هزاران، چشم‌های دوربین، همرزمان قمی‌ام، شبیه دیوارها، تن‌های محجر، کوپه مطرب‌ها، تحلیل گفتمان کتاب دا، سرباز روح‌الله، جامانده، جنگ کبیر، حمله گرگ‌ها و … را نوشتم». عباس‌نژاد در سال ۱۳۹۶ وارد جبهه مقاومت و جنگ سوریه شد و کتاب «ایرانی‌ها آمدند» دو روایت از آزادسازی دو شهر شیعه‌نشین نبل‌ و‌ الزهرا را تألیف کرد. سیدحسن نصرالله، به خاطر کتاب «شبیه دیوارها» از او تقدیر و قرآنی مزین به دست‌خط خودش به او اهدا کرده است. همچنین رهبر معظم انقلاب در تقدیر از نگارش کتاب «تن‌های محجر» انگشتری خودشان را به او هدیه کرده‌اند. او که دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی است علاوه بر داوری در جشنواره‌های مختلف ادبی، فرهنگی ـ هنری در برگزاری کارگاه‌های نویسندگی و تاریخ‌شفاهی فعال است و در بیشتر شهرهای ایران کارگاه تاریخ شفاهی و خاطره‌ شفاهی برگزار کرده است. آنچه می خوانید مشروح گفت‌وگوی روابط‌عمومی شبکه کتاب با این نویسنده و پژوهشگر است.

آثار منتشر شده در زمینۀ ابعاد مختلف زندگی حاج قاسم سلیمانی و راه و منش او را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در چهار سال گذشته که حاج قاسم به شهادت رسید، بیش از ۷۰۰ عنوان دربارۀ زندگینامه و خاطرات ایشان و همرزمان‌شان منتشر شده است. اگر نگاهی دقیق به این آثار منتشرشده بیندازیم، به جز چندآثار که به اندازه انگشت‌های دو دست می‌شود، کتاب درخور شایسته‌ای منتشر نشده است. همۀ آثار برگرفته از اینترنت و رونویسی از بقیۀ آثار است. هیجانی و شتابزده عمل کردن در نوشتن آثار متعدد برای فرماندۀ جبهه مقاومت که همه لحظات زندگی‌اش سرشار از درس است، باعث می‌شود خیلی از ابعاد زندگی شخصی و رزمندگی ایشان دیده نشود. متأسفانه برخی از نویسندگان برای اسم دَر کردن و شناخته شدن دست به نوشتن آثاری درباره ایشان کردند که باعث شده است شخصیت ایشان تحریف شود. برخی از کتابهایی را که بررسی می‌کنیم، به آثاری می‌رسیم که نویسنده اولین کتابش است، چگونه نویسنده‌ای که تاکنون کتابی منتشر نکرده به خودش اجازه می‌دهد و جرئت می‌کند درباره یک شخصیت مهم جبهه مقاومت و فرمانده‌ای که هیج یک از ابعاد شخصیتی‌اش هنوز شناخته نشده است، کتاب بنویسد؟!

آثار منتشر شده علاوه بر اینکه شخصیت وجودی و معنوی حاج قاسم سلیمانی را نشان نمی‌دهد، بلکه باعث شده که قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری اتفاق افتاده و از شخصیت اصلی حاج قاسم که واقعاً یک قهرمان ملی و فراملی است، دیده نشود.

چه پیشنهادهایی در ارتباط با افزایش کیفیت آثار منتشر شده در زمینه محور مقاومت دارید؟

متأسفانه در حال حاضر شاهد آثاری هستیم که نویسندگان نوقلم  نوشته‌اند. برخی از این آثار به دلایل عدم شناخت نویسنده از منطقه و جبهه مقاومت است. نویسنده‌ای می‌تواند موفق باشد که اول از اینکه کتاب را به خواننده برساند، خودش به منطقه و اطلاعات نظامی منطقه اشرافیت کامل داشته باشد. به عنوان مثال برخی از نویسنده‌هایی که آثارشان را می‌خوانیم فکر می‌کنند فقط داعش در سوریه با جبهه مقاومت می‌جنگیده است و آنقدر این گروه را پررنگ می‌کند که از نیروهای دیگر حاضر در منطقه نبرد غافل می‌شویم.

پیشنهاد می‌کنم دوستانی که می‌خواهند در این حوزه کتاب بنویسند، اول اینکه منطقه عملیاتی و کشور سوریه را بشناسند. با خواندن آثاری متعددی که در این حوزه منتشر شده است. دوم اینکه جبهه مخالف را بشناسند چه گروه‌هایی در سوریه مقابل نیروهای مقاومت بوده‌اند. هر وقت اطلاعات دقیق‌تری از منطقه داشته باشیم می‌توانیم با ترسیم جبهه و نقشه عملیاتی در کتاب‌های به خواننده اطلاعات دقیق و تازه‌تری ارائه بدهیم.

مقوله‌های رسانه، فرهنگ و هنر تا چه اندازه می توانند در زمینه افزایش آگاهی مخاطبان در موضوعات ادبیات پایداری تاثیرگذار باشند؟

با توجه به اینکه سرانه مطالعه کتاب در کشور پایین است، رسانه‌های تصویری و صوتی با ساختن آثاری که برگرفته از کتابهای منتشر شده در این حوزه است، می‌توانند به آگاهی مخاطبان کمک شایان بکنند. ببنید یکی از این رسانه‌ها شبکه اینترنتی کتاب است. این شبکه با استفاده از علم و دانش اساتید و کارشناسان مجربی که خودشان اهل قلم و دست به قلم هستند، توانسته است، به آگاهی و تشویق مخاطبان برای مطالعه کتابهای منتشر شده و یا زیرچاپ کمک کند. اگر تجربه این دوستان در رسانه ملی به کار گرفته شود، قطعاً در آینده نه‌چندان دور در حوزه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی شاهد تحول عظیمی خواهیم شد.

نویسندگان و شاعران چگونه می توانند مظلومیت غزه را در جنگ یک طرفه به جهان نشان دهند؟

به نظر من ادبیات مقاومت دو عنصر دارد: یکی مبارزه و ستیز با چیزهای ناپسندی که وجودش برای زندگی شرافتمندانه تهدید محسوب می‌شود. و دیگری مقاومت و تاب‌آوری در برابر اعمال قدرت نامشروع.

مردم غزه هم برای حفظ این دو مورد گفته شده در حال جنگ هستند. برای اینکه مظلومیت مردم غزه را نشان دهیم، باید به این دو عنصر در رفتارها و زندگی مردم آن منطقه توجه ویژه شود. چرا مردم غزه با دست خالی در مقابل صهیونیست‌ها که حمایت آمریکا را دارند ایستادگی می‌کنند، به خاطر اینکه زندگی شرافتمندانه‌اشان را از دست ندهند و مقاومت تاب آوری دارند در مقابل قدرت نامشروع رژیم صهیونیستی واز حق خودشان دفاع می‌کنند.

ادبیات تنهاترین و قوی‌ترین زبان برای هویت‌بخشی و تحکیم انسجام فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، قومیتی و برون‌رفت از یک بحران برای یک ملت است؛ در حال حاضر مردم مظلوم غزه دچار یک جنگ نابرابر شده‌اند. وظیفه ادبیات است با زبان خود مظلومیت این مردم را به گوش جهانیان برسانند و حتی برای آیندگان گفته شود. اگر نویسندگان و شاعران به این دو عنصر که عرض کردم، بپردازند و در نوشته‌هایشان دیده شود، اهداف مردم غزه نشان داده خواهد شد که چرا آنان بیش از ۷۰ سال است که در مقابل این رژیم جعلی ایستادگی کرده‌اند.

این مقاله واستون مفید بود؟

از یک تا ۵ بهش ستاره بدید!

میانگین امتیاز ۳.۸ / ۵. تعداد رای‌ها ۵

اولین نفری باشید که به این متن امتیاز میدید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *